Wilt u berekenen hoeveel banen voor mensen uit de doelgroep banenafspraak u als overheidsorganisatie moet realiseren? Met deze ‘Quotumcalculator’ van de Rijksoverheid stelt u dit in maximaal zes stappen vast.
In de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten is afgesproken dat er 125.000 extra banen worden gerealiseerd voor mensen uit de doelgroep banenafspraak. Omdat is gebleken dat de overheidswerkgevers niet hun afgesproken aantallen hebben gerealiseerd is in 2018 de quotumregeling voor hen geactiveerd. Dit houdt in dat overheidswerkgevers, met 25 werknemers of meer, een bepaald quotumpercentage moeten halen. Dit is een minimaal percentage banen voor de doelgroep banenafspraak van het totaal aantal banen binnen de organisatie.
Voor werkgevers in de sector markt geldt deze quotumregeling niet. Meer informatie over de quotumregeling en de banenafspraak vindt u in het kennisdocument Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten .
Met deze quotumcalculator kunt u als overheidswerkgever (indicatief) vaststellen:
of uw organisatie onder de quotumregeling valt;
hoeveel banen uw organisatie moet realiseren in 2025 en 2026;
hoeveel banen uw organisatie de komende jaren moet realiseren.
Met de rapportage tool kunt u vervolgens eenvoudig een rapport opstellen. Door middel van een vragenlijst wordt op een consistente wijze een rapport over de inspanningen en resultaten samengesteld. In het bestuursakkoord is afgesproken dat alle overheidswerkgevers een dergelijk rapport opstellen. Dit rapport kunt u vervolgens delen met relevante stakeholders.
Het bestuursakkoord is een afspraak tussen de overheids- en onderwijssectoren. Hierin spreken ze o.a. af dat elke sector een Werkagenda opstelt met concrete acties en dat elke sector rapporteert over de geleverde inspanning en de voortgang.
meer informatie over deze vraag Disclaimer
De aantallen die de quotumcalculator berekent, zijn slechts indicatief. U kunt aan deze berekening geen rechten ontlenen.
Privacyverklaring
Deze tool is mede ontwikkeld door het [Kenniscentrum Regelhulpen] *(https://www.digitaleoverheid.nl/voorzieningen/overige-voorzieningen/regelhulpen/) van RVO .
Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Lees meer over ons privacybeleid .
Toegankelijkheid Regelhulpen voor bedrijven
Wij willen dat iedereen onze website kan gebruiken, op welk apparaat dan ook.
Komt u toch een pagina tegen die niet toegankelijk is? Dan kunt u dit aan ons
melden.
Wat is een toegankelijke website?
Een toegankelijke website is voor iedereen goed te gebruiken. Overheidssites
moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen. Dit staat in het Tijdelijk besluit digitale
toegankelijkheid overheid. Ook moeten overheidssites verantwoordelijkheid afleggen
in een gepubliceerde toegankelijkheidsverklaring.
Toegankelijkheidsverklaring
Maatregelen toegankelijkheid
Wij zorgen voor een goede toegankelijkheid door diverse maatregelen binnen onze
(dagelijkse) processen:
Toegankelijkheid is onderdeel van alle stappen in het ontwerp-, bouw- en redactionele
proces van onze website.
Onafhankelijke deskundigen testen (onderdelen van) de website regelmatig op
toegankelijkheid. Zij onderzoeken functioneel-technische en redactionele onderdelen.
Gevonden problemen lossen wij duurzaam op.
Onze medewerkers houden hun kennis over toegankelijkheid op peil en passen dit toe waar
nodig.
Problemen met toegankelijkheid melden
Heeft u vragen of opmerkingen? Of wilt u een pagina gebruiken die niet toegankelijk
blijkt? Stuur dan een e-mail naar toegankelijkheid@rvo.nl .